הערכת אומנות – כולם חייבים לדעת

oil painting

אם יש ביניכם חובבי אומנות ייחודית, חשוב שתדעו שעולם הערכת האומנות הוא עולם מרגש במיוחד. אין ספק שזהו עולם המצריך דיוק מקצועיות ואמינות. יחד עם זאת, מהרגע שאתם מוצאים את המעריכים הנכונים עולם שלם ויוקרתי בידיים שלכם.

לתיאור התהליך למשל אפשר לפצל אותו לשלושה שלבים עיקריים על בסיסם אפשר להחליט לגבי שווי הערכת הפריטים והמחשה שלכם, באמצעות של ציור אומנותי לדוגמא.

הדבר הכי חשוב לגבי הערכת אומנות הוא שאין הערכה שדומה לחברתה. כל הערכת אומנות מתקיימת באותה השיטה ובאופן של התאמה אישית לסוג הפריט עצמו. לדוגמא פסל עובר תהליך אחר וזאת גם הסיבה שהאימות נעשה בהתאם לסוג הפריט והאופי שלו באופן אינדיבידואלי.

בשלב הראשון, המעריך בודק את הפריט לעומק. כך גם מזהה מהם החומרים שבהם השתמש כדי לצור את הפריט. אין ספק שלזיהוי ראשוני יש חשיבות גבוהה מאד בתהליך זה של הערכת אומנות מקצועית. כל העסקים במקצוע הזה יודעים שהערך של ציור שן על בד שונה בצורה קריטים מערך של ציור שמן על נייר. לכן למשל ישנם נסיונות של זיוף והדבקה והצמדה של ציורי שמן בצבע שמן. כאשר במקור, הם על נייר.

ישנן דוגמאות אינספור עבור סוגי ניסיונות נוספים להעלות שווי פריט על מנת שימכר בצורה פסולה. לדוגמא, הוספה של צבע שמן לציור גואש והצמדה של הציורים לבד על מנת להציג אותו כיקר בצורה מהותית מהשווי האמיתי שלו. לצערנו יש לא מעט דוגמאות בתחום. על מעריך מקצועי לזהות אם הציורים שהוא מעריך הינם ציורי אקריליק, או שמן. יש אומנים שישנו פער מחירים משמעותי בין סוגי צבעים אלו בציורים שהם יוצרים.

בתהליך של הערכת אומנות על המעריך הפמוסמך לבדוק האם יש קרע בעברו של הציור. כמובן שזוהי משימה בכלל לא פשוטה ולעיתים אף סבוכה, אך משחזר אומנות מוסמך ומקצועי ובעל עין מדויקת בהחלט יודע איך להסוות קרע בציורים אלו ואחרים בין אם מדובר בצד החזיתי ובין אם מדובר במיקום אחר.

אם השלב הראשון עובר בהצלחה תועברו לשלב השני. השלב השני הוא השלב שבו המעריך מנסה לוודא את הזהות של הצייר. זהו תהליך המתבצע על ידי זיהוי של חתימות על התמונה. יחד עם הסעיף הזה גם זיהוי סגנון וטכניקה של מקבלים תשומת לב. לעיתים חתימת האומן גם משתנה עם התקופה, זאת תופעה נורמלית לכל האומנים, ולא רק. אך כאשר מדובר בציירים ואומנים זה משמעותי מאד כי זה אחד הפרמטרים היותר משמעותיים לזיהוי תקופת האומנות. אומנים ישראליים ששינו את שמם הם למשל אובדובסקי, שמידט, ועוד רבים וטובים. מעריך בעל מקצועיות מספקת ובעל נסיון ידע לבצע את ההקבלה המתאימה של תקופת הציור, החתימה והסגנון.

לא מעט ציירים משנים את הסגנון של הציור שלהם ומתאימים את עצמם לתקופות השונות ומשתנות. גם חומרי הציור משתנים בהתאם. 'התקופה הורודה', או 'התקופה הכחולה' של פיקאסו, ועוד תקופות ידועות. התקופות המשתנות הללו מביאות השפעה משמעותית על האומנים, בין אם מדובר בציור ובין אם מדובר בסוגי אומנות אחרים. ­

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
איך נדע מול איזה חרקים אנחנו מתמודדים?
כיום קיימים אלפי סוגים של חרקים אשר יכולים להגיע לאזור ביתינו ואף להיכנס אליו בקלות רבה. על מנת לדעת...
קרא עוד »
נוב 24, 2019
תמיד כיף לקבל הפתעות – 7 מוצרי פרסום משתלמים לתת לקוחות שלך
רוצים לראות את הלקוחות שלכם עם חיוך פרוס על פניהם כאשר הם מקבלים מכם מוצרי פרסום ייחודיים? בכדי שבאמת...
קרא עוד »
דצמ 09, 2018
צימרים בצפון שאתם חייבים לנסות
צימרים הם אחד מיעדי הנופש הפופולריים ביותר בצפון. מקומות אירוח מסוג זה מציעים חוויה נפלאה וכפרית...
קרא עוד »
אוג 22, 2022